søndag 4. mars 2012

Roma

Min datter og jeg dro til Roma i vinterferien og takket være bloggen og da særlig facebooksiden fikk jeg mange fine Roma tips. Det er jeg så takknemlig for! Det er en fin ting det, å kunne dele tips og informasjon med mennesker du ikke treffer til daglig, eller som du kanskje aldri har truffet men har et felleskap med via andre venner eller felles interesser. Så takk til Gunda, Trine, Ane, Knut, Marianne, Cecilie og Ingrid for gode tips! Her er hva vi faktisk endte opp med å gjøre/spise og handle!

Frokost

Første dagen ble det frokost på farten. Dvs en kjapp kaffe og ferskpresset jus mens vi tittet på kartet og forsøkte å finne frem til dit vi skulle. Så en liten croissant med sjokoladefyll fra et lite krypinn av et bakeri som vi tifeldigvis gikk forbi, mmmm.... De neste dagene ble frokost inntatt på en ekte italiensk kaffebar, Caffè Greco like rundt hjørnet fra der vi bodde. Der bestilles det ved kassen, og kaffe og noe søtt å knaske på ble inntatt stående ved baren som en ekte italiener. Vi følte oss nesten som innfødte :)

Sightseeing

Ja, for det var derfor vi var i Roma! Vi meldte oss på en guided tur på sykkel. Turen er lagt opp for maks 10 deltagere, men siden vi var bare to ble det oss og Emmanuel. Herlige Emmanuel som tok så godt vare på oss!  Som passet på at vi ble skjermet for den noe kaotiske bilføringen, som var en levende leksikon og kunne fortelle alt om Roma, dens historie og arkitekturen. Som proklamerte høylytt foran regjeringgsbygget at alle italienske politikkere var skurker som stjal fra folket foran tungt bevæpnete politifolk (vi syklet raskt videre..) og som tok oss gjennom alle de små hemmelige gatene i Roma for å få maksimal effekt av de store gedigne plasser, kirker, monumenter som dukket opp overalt. Har du bare en dag i Roma så dra på sykkeltur! Er du flere dager i Roma, dra på flere sykkelturer! Det er mitt absolut beste Roma tips!

Av de tre dagene vi var i Roma (en halv dag ble dessverre borte pga flygeleder streik) brukte vi første dagen på en 4.5timers sykkeltur med Emmanuel og resten av dagen på en omvisning på Colloseum. Dag 2 ble tilbrakt på Vatikanet og for å rusle rundt i byen til fots. Dag tre leide vi sykler igjen, denne gangen i Borghese parken for å kunne syklle opp til Maxxi (Nasjonal Museet for moderne kunst) tegnet av arkitekten Zaha Hadid. Et fantastisk bygg som står i sterk kontrast til resten av Roma.

Borghese parken var vidunderlig, og hadde vi hatt mer tid hadde vi bare syklet og syklet, stoppet innom museene som lå i parken, spist ved en av de mange uterestaurantene eller tatt med oss piknik. Vi nøyde oss med å sykle litt på måfå (ikke med mening, bare en plutselig mangel på retningssans) og kose oss med den fantastiske utsikten vi fikk over Roma fra denne høyden.

Shopping
Skulle jeg en gang dra på shoppingtur så ville jeg ha dradd til Roma. Helt klart. Vi bodde midt i shoppingstrøket og det var et utvalg og tetthet av butikker som jeg ikke har sett maken til i noen by. Her finner du alt! Nå var ikke vi i Roma for å shoppe, men jeg elsker å stikke innom butiker som selger kjøkkenutstyr, alt av design butikker og den lokale matbutikken.

Vi var innom C.U.C.I.N.A som lå like ved hotellet og Leone Limentani (som i prinsipp er en svær kjellerlokale med rader på rader av alt du kunne tenkt deg til kjøkkenet til rabatterte priser) og Spazio Sette (som er stedet å dra hvis du vil kjøpe italiensk design til kjøkkenet eller huset forøvrig..) som begge ligger i den jødiske delen av byen - Ghetto.

Mat og blomstermarkedet på Campo de' Fiori måtte vi selvsagt innom (en gang på sykkeltur og en gang når vi vandret rundt litt på måfå) men da vi bodde så langt unna valgte jeg heller å gjøre mine innkjøp på den lokale Carrefour Express. Et lite supermarked på 100m2 som hadde et utvalg som jeg kunne leve resten av livet med. Full ost og kjøtt disk betjent av to damer (som med litt godsnakk faktisk kunne en hel del engelsk), grønnsaker rett fra markedet, et pasta utvalg som en utsultet nordboer begeistres av (for en italiener var det sikkert en ganske snever og stakkerslig utvalg) og en beliggenhet få meter fra der en tom koffort lå og ventet.

Lunsj og middag

Og gelato selvsagt. Gelato er å få kjøpt overalt og det er lett å ende opp med en dyr og ikke særlig imponerende gelato. To tommelregler - er det for sterk farge på gelatoen - ilgrønn pisasjis for eksempel - snu og  finn et annet sted. Og unngå de store utsalgsstedene rundt de store turistattraksjonene. Vi betalte dobbel så mye for en dobbel så dårlig is ved Trevi fontenen.

Hvis du befinner deg i nærheten av Campo de' Fiori så stikk innom Forno Campo de' Fiori og prøv og velge mellom uttalige variasjoner av pizzaer som toastes ved bestilling.
Til middag anbefalte en leser restauranten Osteria Margutta, en fantastisk koselig restaurant i en stille gate rett ved spansketrappen. God mat, fin jazz musikk, hyggelig betjening. Vi var stort sett turister som satt og spiste, men det var fordi vi spiste før kl.20:00. I 21:30 tiden begynte restauranten å fylles opp med italienere - forretningsmenn, familier med spebarn, vennegjenger og kjærester.
Siste kveld var vi fast bestemt på å finne en restaurant som italienerne besøkte men på et tidspunkt vi synes det var behagelig å spise på og endte opp på Antica Enoteca - en vinbar tilknyttet en restaurant som var livlig besøkt fra tidlig på kveld. God mat, god drikke, god stemning - kanskje vårt beste måltid.

Vi fikk pakket mye inn på disse tre dagene våre i Roma! Vi var ekstremt heldige med været, det var tross alt februar men varmt nok å sitte ute og nesten sommer temperaturer i solen. Med tanke på at det var lav sesong var det allikevl lange køer utenfor Vatikanet (bestill billetter online så kan du nyte godt av å stille deg i express køen) og Colloseum var det deilig å reise på denne årstiden. Vær beredt på å gå mye, bruk undergrunnsystemet, den fungerer godt og for all del LEI SYKKEL! Det finnes flere operatører som tilbyr guided sykkeltur, vi valgte Topbike Rental. Er du så heldig og får Emmanuel som guide, ja da må du bare hilse så mye!

Jeg fikk mange fine tips fra Marianne som skriver bloggen Mitt Roma. Her finner du mange interessante innleg om Roma av en som kjenner Roma godt og en hel del nyttige lenker. Anbefales!